En netop afsluttet landsdækkende undersøgelse viser, at luftkvaliteten i skolernes klasselokaler er lige så alarmerende dårlig, som da den sidst blev målt for fem år siden.
Luften er tung og dårlig i over halvdelen af klasselokalerne på danske skoler og gymnasier. Det viser en ny, stor undersøgelse af indeklimaet.
Cirka 20.000 elever fra knap 800 grundskole-‐ og gymnasieklasser i hele landet har i september i år indsamlet data til undersøgelsen i egne klasselokaler. Eleverne målte dels CO2-‐ niveauet i luften og dels antallet af svampesporer. Resultaterne er herefter analyseret af forskere fra Danmarks Tekniske Universitet.
Tallene viser, at på seks ud af ti skoler, svarende til 60 pct., blev der målt koncentrationer af CO2, der lå over det acceptable niveau. I 19 pct. af klasselokalerne var koncentrationerne mere end dobbelt så høje som anbefalet.
Professor på DTU Byg, Geo Clausen, siger:
”Jeg er desværre meget ærgerlig over, at indeklimaet i danske klasselokaler stadig er så ringe. I over halvdelen af lokalerne er grænseværdien over Arbejdstilsynets anbefalede grænse. Det er foruroligende, fordi vi ved, at dårlig luft ikke alene påvirker elevernes trivsel, men også deres præstationer, bl.a. ved de nationale tests”.
Intet sket siden 2009
Undersøgelsen ved navn Masseeksperiment 2014 er udviklet i et samarbejde mellem DTU og Dansk Naturvidenskabsfestival. Skoleeleverne bidrog til samme Masseeksperiment for fem år siden, i 2009. Resultaterne af elevernes målinger viste dengang, at 56 procent af klasserne havde CO2-‐koncentrationer over det acceptable niveau.
”Der er altså ingen forbedringer sket på fem år. Der er ovenikøbet en svag tendens til, at indeklimaet er blevet endnu ringere siden 2009, også selvom der har været en række forebyggende initiativer, blandt andet fra Sundhedsstyrelsen. Jeg havde håbet på det modsatte resultat,” siger Geo Clausen.
Værst ser det ud i Region Sjælland, hvor hele 64 pct. af de deltagende skoler ligger over den anbefalede grænse.
Trivsel og præstation påvirkes
Dårligt indeklima skyldes først og fremmest dårlig ventilation. Utilstrækkeligt ventilerede lokaler med mange elever påvirker både CO2-‐niveau og mængden af svampesporer i negativ retning. Konsekvenserne kan være gener som hovedpine, kvalme, irritation af slimhinderne og luftvejsinfektioner.
Nye undersøgelser har vist, at en forhøjet CO2 -‐koncentration kan påvirke evnen til at træffe rationelle beslutninger. Forskere på DTU har påvist, at der er en sammenhæng mellem dårligt indeklima og elevernes præstationer. Eksempelvis viste en undersøgelse, at en fordobling af ventilationsraten fra et lavt niveau medførte en fremgang i præstationen af skolearbejdet på næsten 10%.
”Jeg mener, der snarest bør tages skridt til en forbedret indsats. Der er i den grad fokus på elevernes præstationer lige nu. Det er synd, at de skal hæmmes af dårlig luft,” siger Geo Clausen.
Udluftning gavner
Ved Masseeksperimentet i år blev der også sat fokus på, hvad eleverne selv kan gøre for at forbedre indeklimaet. De blev bedt om at lave en ny måling syv dage efter den første måling.
Den nye måling blev foretaget, efter at der var luftet grundigt ud, og efter eleverne havde været udendørs i frikvarteret. Ved måling nr. 2 faldt andelen af klasser, der overskred den anbefalede grænse, fra 60 pct. den første måledag til 40 pct.
Indflydelse på hverdagen
Det er Danish Science Factory, der har taget initiativet til Masseeksperimentet. Her siger direktør Mikkel Bohm:
”Det glæder os, at så mange elever bidrager til ny, eksakt viden for forskerne, samtidig med at eleverne selv opdager, at naturvidenskab har indflydelse på deres egen hverdag.”
Fakta om CO2 i de danske klasselokaler:
Luftens indhold af CO2 er et mål for, hvor godt et lokale er ventileret i forhold til, hvor mange personer, der er tilstede. CO2 kommer primært fra elevernes og lærernes udåndingsluft.
Niveauet måles i ppm (parts per million) og angiver hvor mange CO2-‐ molekyler, der er blandt en million molekyler i luften. I et klasselokale bør CO2-‐koncentrationen ikke overstige 1000 ppm. Det er imidlertid tilfældet i seks ud af ti klasselokaler.
Kontakt:
Professor Geo Clausen, Danmarks Tekniske Universitet, mob. 31 77 06 03, gc@byg.dtu.dk
Direktør Mikkel Bohm, Danish Science Factory, mob. 20 22 46 33, mb@danishsciencefactory.dk
Pressekontakt for Masseeksperimentet:
Journalist Metha Loumann, tlf. 60 82 04 03, mail: ml@methamedia.dk
Klik ind på www.masseeksperimentet.dk, hvor du kan se niveauet på de enkelte skoler.